De omzet groeide met 2,9 procent tot 2,45 miljard dollar. In Europa was sprake van een omzetdaling met 1 procent, in Noord-Amerika van een omzetstijging van 5 procent. De sterkste groei (16 procent) werd gerealiseerd in Latijns-Amerika. Deze regio leverde 219 miljoen dollar omzet op.
Europa en de VS maken 80 procent van de omzet van Hunter Douglas uit, aldus financieel topman Leen Reijtenbagh. De bijdrage aan het totale concern van degroeigebieden is daardoor beperkt. Reijtenbagh verwacht voor 2011 dat het hele bedrijf ,,niet of nauwelijks zal groeien ten opzichte van afgelopen jaar”.
Wisselvallig
Volgens de bestuurder is de Amerikaanse huizenmarkt ,,wisselvallig” en blijft het economisch klimaat in Europa en de VS ,,uitdagend”. Dat is ook een van de redenen waarom het vierde kwartaal voor de onderneming zwakker uitkwam dan de laatste periode in 2009.
Reijtenbagh liet desgevraagd weten ,,weer volop plannen te hebben voor overnames” in groeimarkten. De plannen zijn volgens hem echter zeer moeilijk te realiseren omdat in die gebieden niet of nauwelijks bedrijven bestaan die in dezelfde niche zitten als Hunter Douglas. ,,In Azië zijn de mogelijkheden nihil en in Latijns-Amerika beperkt”, aldus Reijtenbagh. Volgens de topman levert Hunter Douglas uitsluitend op maat gemaakte producten en maken gelijksoortige bedrijven in groeiregio’s voornamelijk standaard artikelen.
Aanhoudend sterke groei
Desalniettemin denkt Hunter Douglas in Azië en Latijns-Amerika ,,aanhoudend sterke groei'' te realiseren.
Hunter Douglas is van plan zijn aandeelhouders een dividend uit te keren van 1,25 euro per aandeel. Over 2009 bedroeg het dividend 1 euro per aandeel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl